Sydsjællands Ponytravbanes historie

Kjeld i tilskuervognen

De første tanker om at starte en ponytravbane, blev lavet i stuen hos Kjeld Thorkild Christensen, ejer af Kjelds Rideskole i 1978.
Per Jacobsen, som var sælger præsenterede ideen om ponytrav, da det var en populær sportsgren i Sverige.
Pigerne fra stalden var ikke særlig begejstret over tanken i starten, da de mente det ville være synd for deres ponyer at de skulle bruges til travløb.

Som tiden gik og alle på rideskolen fik mere viden om travsporten, blev interessen vakt og alle var klar til det spændende arbejde der skulle lægges i at etablere den nye bane.
Det var Keld der lagde pengene til projektet, Lige fra jorden hvor banen skulle ligge, udstyr, seler, sulkyer og ponyerne.
I slutningen af 1978 begyndte Keld og alle rideskole pigerne at tilkører ponyerne
samt det første spadestik til Sydsjællands ponytravbane blev taget.

I starten af 1979 blev der afholdt en generalforsamling og lavet en bestyrelse.

Per Jacobsen stod for alt omkring regler, programmer, løb koncept m.m. og lagde et stort arbejde i det.
I slutningen af april- maj 1979 blev der afholdt den første løbsdag, med 7 ponyer til start samt ride trav for rideskolens heste.
Derefter tog det fart og der kom flere til, det blev en stor succes og en ny måde at bruge sine ponyer på.

Der har gennem tiden været mange ændringer, tiltag, oplevelser m.m. på Sydsjællands Ponytravbane, banen er blevet lavet om 3 gange.
I starten blev der kørt ned af bakke og op af bakke, i dag har man en hel plan bane.
Der har været mange besøg på de store baner med ponyerne, nye bestyrelser, tilkørsel af en lama, opvisningsløb med store travheste osv.

Kvistgård var den første ponytravbane i Danmark, hvorefter Sydsjællands Ponytravbane blev den anden.
Siden da er der sket en stor udviklingen inden for denne sportsgren og der er kommet mange baner til siden.
Gennem tiden blev der lavet samarbejde mellem de forskellige baner, som blandt andet har ført til afholdelse af  DM.

Rene bruger aldrig pisk.
Avisartikel i Lolland Falster Folketidende d. 13.08.2001

I overhalingsbanen Avisartikel i Næstved tidende. Dato ukendt